اثريه ثقافيه

27 ديسمبر، 2009

اللغه المصريه القديمه

تعتبر اللغه المصريه القديمه واحده من ابرز الموضوعات الرائعه التى تخص حضارتنا الجميله " الحضاره المصريه القديمه " حيث يعد احد اهم الموضوعات الهامه لدارسى الاثار والحضاره المصريه القديمه والتى بحق يعجب الدارس بمدى ذكاء المصرى القديم عند دراسته لها وكيف ابتدع لنا لغه مثل هذه كانت ولاتزال من اقدم لغات العالم اجمع.
واثناء دراستى لها اعجبت بها كثيرا واحببتها ، على الرغم من ان هناك ممن يخالفنى هذا الراى ، ويجدونها من اصعب المواد التى يقمون بندريسها ولا اعلم لماذا ؟ لذا اردت ان اتناقش فى هذا الموضوع حتى استطع ان اقدم رؤيه مختلفه تكون اكثر بساطه واقل صعوبه بشكل مختلف.
وقبل التحدث عن اللغه المصريه القديمه بخطوطها الاربعه، سنحاول معا ان نتحدث بايجاز عن اللغه بشكل عام ، ونحاول معا ان نجد ايجابات لبض الاسئله التى دائما ما تدور فى اذهانا.
مفهوم ونشاه اللغه المصريه القديمه.
اثناء محاضرتى الاولى لماده اللغه المصربه القديمه دار فى راسى عدد من الاسئله كان ابرزها لماذا اخترعت هذه اللغه اساسا؟؟؟؟؟؟وياترى بشكلها ده وطلاسمها دى دى لغه اصلا ولا بيضحكوا علينا .....لاتتعجبون بل واكثر من ذلك كنت ارى مثلكم ان الناس دى ناس فاضيه وان ده كلام فاضى واحنا بندرسها ذى اى ماده عشان ننجح وخلاص....بس اكيد الكلام ده مش صح ومش ممكن يكون كده فكيف يكون هكذا وحضارتنا من اعظم حضارات العالم الذى مازال يتحاكى ويتحدث عن ثقافتها وفنونها وادابها.
طب ماتيجوا سوا نفكر بعض ونسال نفسنا كده ، البلدى كده ايه اللى خلى الناس دول يخترعولنا لغه من النظره الاولى لها نقول ايه ده دى ناس فاضيه ياعم ، ايد وبطه وزه ورجل دى ناس بترسم بتتسلى يعنى .....ده كلام طب ليه نظلم الناس دول بس ، طب ممكن نستخدم مخنا شويه ونفكر شويه بس صغننين وبلاش الافشه دى على الناس،مش انا وانت وغيرنا علشان نقدر نتفاهم مع بعض بنحتاج لغه ، كلام يعنى ، هما كما زينا بالظبط جه عليهم الوقت واحتاجوا لغه علشان يقدروا يتفاهموا مع بعض وده ظهر مع استرار المصرى القديم ومعرفته للزراعه وتكوينه مجتمعات سكنيه ،ولكن الكتابه واللغه لم تظهر فجأه بل اخذت وقتها ويبدو انهم استخدموا فى البديه "لغه الاشاره " والبتدريج قدر يعبر عن افكاره ، ولكن الاشاره وحدها لم تكن كافيه فبدا يبحث عن وسيله ثابته يعبر بيها عن افكاره واخترع الكتابه وبدات معها اللغه اللى استمد علامتها من بيئته الطبيعيه التى يعيش بها وعشان كده ظهرت بطه وايد ورجل .
ومن هنا يمكن القول ان اللغه هى:
اللغه هى السمه المميزه لحياه شعب من الشعوب ، بمعنى هى دى اللغه اللى ميزت الشعب ده فى الفتره المبكره دى وكتر خيرهم.
اعتقد كدهمفهوم اللغه اتفهم نستكمل الحديث عنها بالتفصيل ان شاء الله اذا اعجبكم مقالى الاول هذا.

هناك 5 تعليقات:

Dr.el-shafey يقول...

ايه الروعة دي كلها..أهنئ نفسي أولاً علي مولد هذه المدونة التي ولدت عملاقة...تحياتي لكي وتمنياتي بدوام التوفيق يا أيتها المدونة الجديدة

بابا محمد

Dr.el-shafey يقول...

أنتي فعلا من أميز الطلاب في اللغة المصرية القديمة وهذه شهادة مني بذلك...ولقد لفتي إليك الأنظار منذ اللحظة الأولي لكي في قسم الآثار...


وأعتز بأني قد شرفت بالتدريس لكي

حزنبل وعياله الاربعه (شكولاتس وخوخه وزئرده وميرو) يقول...

الله الله شهادتك ع مدونتي دي وسام فخر أعتز بيه وهيخليني أستمر انا سعيده جدا لتشريفك مدونتي اللي علي أدي دي

سمكه يقول...

إنتي عارفه ياميرو لما كنت بتذاكريها كنت بحس إن الحاجات دي أصلا مش لغه ده كلام فاضي بس تصدقي انا فهمت إستمري ده الموضوع شيق جدا محتاجين نعرف الكتير

بيسو يقول...

ربنا يوفقك استمرى والى الامام دئما