اثريه ثقافيه

9 يناير، 2010

البردي.


نبات البردي انا بعتبره من الموضوعات الحيويه جدا علشان كده حبيت أكلمكوا عنه وتعرفوا بجد عظمه الحضاره المصريه القديمه و مدي ذكاء المصري القديم في مقدرته علي إستخدامه هذا النبات وإستغلاله بما يخدم حياته اليوميه .
والبردي ده نبات مصري أصيل كان ينبت في الترع والمستنقعات بمصر بصفه خاصه في أحراش الدلتا وأيضا في بلاد إفريقيا وفلسطين وجزيره صقليه ويعتبر من أقدم النباتات اللي إستخدمها المصري القديم منذ عصر ماقبل التاريخ .....والدليل علي كده إن أكواخ ومساكن إنسان العصر الحجري القديم والحديث مصنوعه من هذا النبات ، كما قدس المصري القديم هذا النبات حيث كانوا يعتقدون أن الزوارق المصنوعه منه تحمي راكبها في النيل من التماسيح ...بالإضافه إن النبات ده كان شعار لمملكه الشمال"الدلتا" منذ عصر ما قبل الأسرات.
تحبوا تعرفوا أكتر وعن إستخدامات المصري القديم لهذا النبات يالا بينا .



نبات البردي.
البردي نبات مائي كان ينمو بكثره منذ عصر ماقبل التاريخ في مستنقعات وادي النيل بصفه خاصه الدلتا ، وعشان كده أصبح رمزا لها وصولجان تمسكه المعبودات بأيديهن وقعد النبات ده ينمو في أحراش الدلتا بصوره غريزه لوقت معين ولكن دلوقتي معدتشي بينمو فيها وده عشان غمر الأراضي بالطمي وبصفه خاصه المستنقعات التي كان ينمو فيها وفلاحه الأرض كله ده أدي إختفاؤه ولكن الآن ينمو في مستنقعات السودان.



شكله.
يتكون البردي من غلاف خارجي صلب أخضر بداخله نسيج رخو أبيض اللون بيتغير مع مرور الزمن إلي اللون الأصفر
ساقه مثلثه الشكل بتتكون من جزئين قشره خارجيه صلبه رفيعه ونسيج داخلي رخو وده كان بيستخدم في صناعه ورق البردي ، اما أزهار البردي فكانت علي شكل خيمه وذات أحراش كثيفه وهي تشبه في شكلها قرص الشمس وكانت تقدم كباقات من زهور البردي في المعابد للآلهه
كان بينمو كل يوم بمقدار(6 _7)سم وهي سرعه ليس لها مثيل في أي من النباتات الآخري حتي يصل إرتفاعه إلي(2 _3 )أمتار.



مسمياته.
إشتق إسم البردي من الكلمه المصريه القديمه"با-بر-عا" وتعني المنتمي إلي القصر إشاره إلي أن صناعه البردي كانت إحتكارا ملكيا ثم حرفت إلي"با -إب-إبرو" ومعناها "ناتج النهر في القبطيه ثم عرفت في اليونانيه "بابروس" ثم papyrus ‎‏ ثم بردي في العربيه مع إضافه حرف ال"د" وسقوط أحد حرفي الباء ، والعرب سموه بأسماء عديده منها تردي وبوردي وبرديه وقرطاس .




إستخدامه.
إكتشف الناس المفرعنين دول إن لنبات البردي فوائد جمه وإستفادوا بكل حته فيه من الجذر للتاج وانا مش هبخل عليكوا وأقولكوا حته حته......

أولا :_ الجذر.
المصري القديم قدر أنه يستخدم جذور نبات البردي كبديل عن الخشب لإن الخشب الجيد كان نادر الوجود وكانوا بيضروا يستوردوه من البلاد المجاوره وإللي قال كده واحد إسمه"ثيوفراتوس "قال إن المصريون إستعملوا الجذور بتاعت البردي بدلا من الخشب ليس فقط لإشعال النار ولكن أيضا لصنع كل أنوع الأدوات .

ثانيا:_ الساق.
إستطاعوا انهم يستخدموا الساق كطعام بإستخدام الجزء الرخو الموجود أسفل النبات كطعام شعبي.....أيوه مستغربين ليه ودي فعلا حقيقي ذكرها لنا أحد أساتذتي أثناء دراستي بالجامعه ...وعلي فكره النبات ده غني جدا بماده النشا وبيحتوي علي نسبه قليله من السكر وكان بيؤكل طازجا أو مشويا والمولعون جدا والمترفون وذوو الثروه فكانوا يأكلونه بعد طبخه والدليل علي كده مناظر المقابر حيث نري مناظر حصاد البردي من أجل الغذاء ونري الخدم يقدمونه لأسيادهم .
إستخدم من هذا الساق أيضا في صناعه السلال والمراكب والحصر والملابس وأغطيه الآسره والحبال التي كانت أكثر قوه من حبال الكتان بالإضافه إلي انا فتيل لمبات الزيت والشموع كان يصنع من نبات البردي المجدول وكان يصنع من البردي المنخل وشراع السفن كان ينسج من ألياف البردي .




ثالثا:_التاج.
إستخدم بقي التاج في أغراض الزينه ودئما ما كانت تستخدم أشكال نبات البردي في الزينه والزخرفه لجمال منظره ، وكانت تصنع منه باقات الزهور التي توضع علي الموائد للزينه أو علي القرابين الجنائزيه ، وعثر علي بعض باقات منه موضوعه علي بعض المومياوات وتوجت به أيضا التماثيل الخاصه بالآلهه بأكاليل مصنوعه من تاج البردي.




ومن الإستخدامات التي كانت شائعه أيضا هو بناء أكواخهم من عيدان البردي وأيضا في صناعه العطور وفي الأغراض الطبيعه حيث إستخدموا الرماد المتبقي من حرق البردي كماده رئيسيه لتركيبات طبيه مختلفه وكان الرماد إما أن يستخدم بمفرده أو يضاف إلي سائل أو دهان لعلاج أمراض كثيره مثل البواسير والقرحه والأورام والصلع وعلاج الأرق إذا إضيف للنبيذ.
كانت المومياوات وبصفه خاصه الطيور والجيوانات كانت تلف بسيقان البردي بعد عملن التحنيط كما إستخدمت سيقان البردي في عمل مراتب للنوم عليها .
ظهر تأثير هذا النبات علي شكل المباني وأعمدتها وزخرفتها في معبد زوسر المحيط بهرم سقاره في نماذج أعمده تمثل ساق نبات البردي وفي الكرنك بالأقصر .



ربعا:_ النخاع الليفي.
إستطاع أيضا إنه يصنع من نخاعه الجزء الرخو ورق أبيض لدن لايمتص الرطوبه ولا يصفر إلا قليلا بمرور الزمن .
شوفتوا بجد ازاى المصرى القيم قدر يستغل النبات فى حاجات كتيره جدا انت ذات نفسك لوشوفت النبات ده هتقول مش ممكن يطلع منه حاجه ، المسأله مسأله قدرات ياخونا ومازلت عند رأى المصرى القديم ده دماغ.

ولان بجد اهم جزء فى موضوع البردى هو ورق البردى انا هكلمكوا عنه كموضوع كامل عن ورق البردي وكيفيه صناعته وأسرارها إن شاء الله في المقال القادم.
إلي اللقاء

هناك 6 تعليقات:

خالد حامد يقول...

مدونة رائعة فعلا
ما شدني لها اسمها الفكاهي الرائع ايضا
أتمنى لك التوفيق
وأتمنى أن أتشرف بأن تزوري مدونتي
مدونة صحة
http://healthnews.tk

حزنبل وعياله الاربعه (شكولاتس وخوخه وزئرده وميرو) يقول...

كلك ذوق
اتمنى لك التوفيق ايضا
وشكرا لمرورك واتمنى ان تعاود لزيارتها مره اخرى .

Dr.el-shafey يقول...

بجد الموضوع رائع..في كل شيئ..الأسلوب ..طريقة العرض..اختيار الكلمات..وواضح فعلا إنك بتحبي نبات البردي...بجد كل موضوع بيقي أقوي من اللي قبله..أتمني لكي كل التوفيق ابنتي العزيزة

حزنبل وعياله الاربعه (شكولاتس وخوخه وزئرده وميرو) يقول...

طبعا مش عارفه أرد أقول إيه وطبعا سعيده جدا بكلامك يمكن يكون السبب الأكبر في إن أحاول كل مره تكون الموضوعات أحسن وأفضل عن ذي قبل غير إنك علمتني كده علمتني الأسلوب ده وعلمتني إزاي أتعلم من أخطأي....وأشياء آخري شكرا ليك أستاذي ووالدي جزاك الله خيرا وربنا إن شاء الله يجعله في ميزان حسناتك وربنا يقدرني وأقدر أرد ولو جزء صغير مما أدين به لك

Dr.el-shafey يقول...

ابنتي الحبيبة أنتي غير مدينة لي بأي شيئ..لأنني ببساطة أؤدي عملي...وحبي للعلم ولدراسة الآثار..فضلاً عن عشقي لمهنة التدريس..هم السبب الحقيقي وراء إعجابك بشخصي..ولكن من أكون بدونكم..لاشيئ..فأنا موجود لأجلكم ...

حزنبل وعياله الاربعه (شكولاتس وخوخه وزئرده وميرو) يقول...

هذا هو الاب المتواضع دائما د/ محمد الشافعى وهذا ليس جديدا عليه