اثريه ثقافيه

14 يناير، 2010

الديانه الآتونيه وإنعكاستها الحضاريه.


وحشتوني قوي........واضح إن إخناتون لسه بردوا عامل قلق وهيصه وده إتضح من تعليقاتكم ......ومش عارفه حزنبل بتعليقاته إختفي راح فين ....هو زعلان ولا إيه ......ياريت ياحزنبل ترجع لبيتك إللي هو مدونتك وعيالك الأربعه.....


أبطل رغي شويه بقي ونكمل موضوعنا ....
عرفنا إن إخناتون ثار علي كهنه آمون وبدأ يشتد تعصبه الديني ووقف في وجهه كهنه آمون وأغلق المعابد الخاصه بالإله آمون في كل حته وإستولي علي ثروتها وسابلهم البلد(طيبه) بإللي فيها وراح مكان جديد خالص إللي هو "تل العمارنه" وهي موجوده علي البر الشرقي للنيل بالقرب من مدينه ملوي بمحافظه المنيا وسماها "آخت آتون" أو"أفق أو مشرق آتون"
وهناك أقام إخناتون العديد من المعابد لدينه الجديد ........ولكن إيه هي الديانه دي إللي بدأ يدعوا لها الراجل ده وقدر يوقف ويتحدي كهنه آمون المعروفين بسيطرتهم وجبروتهم ....وإزاي الدين الجديده ده كان مختلف .....وغير إيه.......!!!!كله ده هنعرفه حالا..





ديانه آتون.
يري بعض الباحثين والدارسين إن ديانه آتون دي كانت نتيجه لتأثير أسيوي علي الملك المصري، وإحتمال إن إخناتون حب يوحد كل الأمبراطوريه تحت سلطانه فدعا إلي التوحيد وتفرغ إلي عبادته ومخرجش خارج عاصمته الجديده حتي إنه شيد حولها اللوحات وأقسم علي هذا (يعني مطلعش بره البلد خالص إتكن في عاصمته يعبد آتون وخلاص).
المهم بقي ...إن آتون لم يكن أجنبيا عن مصر لإن إسمه كان معروف منذ الدوله القديمه وورد ذكره في نصوص الأهرام يعني قبل ما إخناتون يتولد بألف عام..!
ولم يكن آتون الذي نادي به إخناتون كإله للتوحيد غير صوره جديده ترمز للإله "رع" إللي كان إله "معبد أون" الذي نزلت رسالته علي أوزوريس مع تاريخ إقامه المعبد عام 9500 ق.م أي قبل ظهور الإله آمون أصلا بسبعه ألاف سنه تقريبا .
ولما بدأ إخناتون بالدعوه إلي التوحيد وعباده آتون بدأ الكثير من الناس بما فيهم كهنه آمون يدركون إن إله التوحيد الجديد يختلف عن جميع الآلهه المصريه المتعدده سواء في شكله أو تعاليمه أوصفاته فهو لم يظهر في صوره حيوانيه كأغلب ألهتهم ، بل هو الذي يخلق الكائنات ولم يخلق مثلهم ، وأنه القوي الخفيه الكائنه خلق قرص الشمس وليس قرص الشمس نفسه فهي إحدي مخلوقاته كما أن هذه القوي هي التي تهب الحياه للمخلوقات وتحرك الكون وتغمر الناس بالسعاده وتهبهم العطاء والخيرات.



رمزها.
رمز "إخناتون" لآتون بالصوره التي أقرتها ماعت "ربه الصدق والحق والعداله" وهي الصوره التي شاهدتها عيناه وكانت عباره عن(صوره قرص الشمس يتوسط الصل الملكي وتخرج من القرص الأشعه علي هيئه خطوط بتنتهي كل منها بيد إنسانيه يمسك البعض منها"علامه الحياه "عنخ" والبعض الآخر رمز السعاده الأبديه "مفتاح الخلود" متوجهين بهما إلي أنف الملك وأنف المللكه (وهو مايعني أن الإله "آتون" يسبغ نعمته عليهما وهما بدورهما يهبانها إلي أفراد الشعب المتعبدين الموحدين بإله السماء الذي لا شريك له وكان أول مره في تاريخ الآلهه والمعبودات يوضع إسم آتون في خرطوشه ملكيه تعبيرا عن الإله وهو (ملك الملك) وحكم الكون والأقوام.


هدف الدعوه الأتونيه.
كان الهدف منها هو عباده إله واحد لاشريك له ، بمعني إذا كان آمون هو إله طيبه وحدها فإن آتون هو إله الناس جميعا مش في مصر بس بل في سوريا وفلسطين والسودان .......وكل أرض تمتد أيادي آشعته لتمدها بالحياه ونوره يضئ سماءها فعليهم أن يعبدوه وحده دون إله آخر لعبادته.


آثر العقيده الأتونيه.
أثرت دعوه آتون علي الفن والأناشيد الدينه وعلي السياسه وعلي اللغه خلال فتره عهد إخناتون ......يعني فتره عهد الملك ده كانت كلها مختلفه


أولا :_ تأثيرها علي الفن.
نيجي نشوف مثلا الفن في الوقت ده بقي شكله إيه كان زمان قبل فتره عهد الراجل ده كان الفن بيدعو إلي المثاليه في كل شيء أما في عهد إخناتون بقي إختفي المذهب التقليدي الذي كان يدعوا إلي المثاليه في الفن(الذي كان يمثل الفرعون والأفراد أيضا في جسم سليم وليس به أي تشويه أو عيب خلقي ) وإبتعد خالص عن مظاهر التزمت الملكي التقليديه وقدسيتهم المصطنعه وظهرت مدرسه جديده خالص إتسمت المدرسه دي بطابع الواقعيه وتصوير كل حاجه بحقيقه وصدق بحيث كانت حياه الملك كانت كلها واضحه للناس وظهرت معها الواقعيه في الفن بحيث ترك إخناتون نفسه هو وعائلته للفنانين ليروهم علي حقيقتهم ويصوروهم في حياتهم اليوميه حيث نجد رسوم ونقوش تل العمارنه تظهر إخناتون نفسه هو وأسرته يتعبد للإله في معابد مكشوفه من غير تكلف أو تصنع ، ولأول مره نجد فرعون مصر العظيم المتحجب وراء جدران قصره نجده ممثل في أغلب النقوش وسط أسرته وهو يحتضن بناته ويقبلهن وآخري يحتضن زوجته ، كما رسموه علي سجيته وهو يأكل هو وعائلته وهو يبكي هو وزوجته علي إبنتهم المتوفاه التي تتمدد جثتها أمامهم .....ولم تكن مثل هذه الأوضاع من حياه الفرعون الخاصه(حياته الشخصيه) من الأمور التي كان مسموح بتصوير قبل عهد إخناتون.
ويلاحظ أيصا أن النقوش والتماثيل أظهرت إخناتون علي حقيقته بما فيها من عيوب خلقيه وتشويهات إذ يبدوا بوجه نحيل وعنق طويله ومنتفخ الصدر والبطن وفخده المترهله وإمتد الإسلوب ده كمان لأفراد أسرته فأوضح إستطاله رؤوس بناته.
وعلي أي حال نجد إخناتون في كل صوره كانت ممثلا كإنسان من البشر وليس كالملك الإله ولم يحدث مطلقا أن صور ملك مصري بهذه الدقه في تمثيل ملامحه فتماثيله الضخمه الموجوده بالمتحف المصري تظهر الحقيقه فتظهره كما ذكرت قبلا بجسده بجسده الضعيف ووجهه النحيل وفخذيه المتكورتين أي إظهار بصوره مثاليه متجرده من الأبهه والعظمه.



ثانيا:_تأثيرها علي الأناشيد الدينيه.
كان كل يوم كان بيخرج الملك إخناتون مع زوجته وبناته في بعض أوقات النهار ويتوجه إلي معبد آتون لإنشاد الأناشيد الدينه كان الهدف منها هو إظهار إيه الهدف من الدعوه دي ومدلولها وتوجيها نحو العالميه
وتبين فيما بعد ان هناك تشابه بين هذه الاناشيد والصلوات المذكوره في مزامير التوراه في مزمور رقم 104 .
وده ترجمه لواحد من ضمن الاناشيد الدينيه التى كان ينشدها اخناتون:_
انك تشرق جميلا فى افق السماء .
يا أتون الحى يابادىء الحياه .
انك اذا اشرقت من جبل النور الشرقى.
ملأت كل بلد بجماللك ومحبتك.
انك تتلألأ عاليا فوق كل بلد .
ان اشعتك تحيط بالأراضى كلها وبكل شىء خلقته.
انك ناء ولكن اشعتك على الارض.
انك تشرق على وجوه الناس.
ولايستطيع احد منهم ان يتكهن بسر قدومك.
حينما تغيب فى افق السماء الغربى.
اظلمت الارض واصبحت تبدو كأنها ميته.
فيستقر الناس فى حجرتهم وقد غطوا رؤسهم.
وانخفض صوت زفيرهم.
ولاترى عين عينا خرى.
اما السباع فهى تخرج من عرينها .
والثعابين تنساب وتلدع.
ويخم الظلام ويعم الالرض السكون.
كده كفايه الشويه دول لان لوكتبتهم كلهم مش هخلص .........

ثالثا :_تأثيرها علي السياسه.
في واحد مؤرخ إسمه "فران أكشناين" قال إن إخناتون ضيع الإمبراطوريه المصريه بمحاوله إدخال الدين في السياسه ووصفه بإنه من أول الفرعنه المسالمين حيث لم يكن محاربا حيث أهمل السياسه الخارجيه وكان كل إهتمامه لدينه الجديد وعقيدته ولم يهتم برسائل ورسل الأقاليم المختلقه ..وإستغل الحيثيون في هذا الوقت الفرصه وإحتلوا سوريا وبسطوا سيترتهم علي دوله ميتاني كل ده ولم يتحرك إخناتون عشان يدافع عن إمبراطوريته حيث كانت دعوته هي شغله الشاغل حيث تبين أن أهالي بلده(تونيب) أرسلوا أكتر من عشرين رساله إلي فرعون مصر ولا مجيب.
رابعا : آثرها علي اللغه.
ظهر في هذا العصر ما يعرف بإسم اللغه المصريه الحديثه او المتأخره وهى مرحله لغويه جديده ظهرت فى اللغه وأعنطها بعض المرونه عن العصور السابقه مثل عصر الدوله الوسطى وظهرت التعبيرات العاميه فى النصوص الادبيه والدينيه كما تاثرت اللغه بالاقوال والاشارات والتشبيهات العاميه واظهار الحقائق العلميه بشكل مبسط باسلوب ادبى ، كما ادخلت على اللغه خلال تلك الفتره بعض الكلمات الاجنبيه وبصفه خاصه الاسيويه.
نهايه الديانه الاتونيه.
لقد كان وفاه اخناتون بعد حكم استمر سبعه عشر عاما بمثابه بدايه النهايه لديانته ( اى ان الديانه انهارت) حيث لم يكن هناك مخلصا واحدا بين رجال بلاطه يدينون بها وانطلقت بوفاته قوى ردود فعل ضدها وتحول خليفته " توت عنخ امون " الى العوده الى الديانه القديمه وعادت الامور لما كانت عليها الى الاله امون وكهنته وعاد الى العاصمه الاصليه طيبه ، وبدا الاضطهاد ضد هذا الملك يظهر منذ عهد" حور محب "خليفه " توت عنخ امون" فدمرت اسماؤه الملكيه وصوره كما ازيلت اسماء الاله " اتون" التى كانت مدونه داخل خراطيش ملكيه من كل مكان وجدت به.

ومن هنا يمكن القول ان ، انه بعد وفاه اخناتون وهو فى عمر يناهز الثامنه والثلاثين من عمره لم يستطع اتباعه من الاستمرارفى دينهم ..... وبمجرده موته مات دينه وعفيدته لان الرعيه فقدو الرمز الحى الذى كان يتعبدون اليه .....وبالتالى فقوا وسيله الاتصال بالاله اتون.
ولان السنوات الاخيره من عهده قد اكتنفها الغموض.....وكذلك عدم ثبوت مسأله موته .... وعدم وجود جثمانه فى مقبرته التى نحتها لنفسه فى الجانب الشرقى من مدينته المقدسه ط اخت اتون" ..... وايضا خلو تابوت دفنه الذى وجد خاليا من اى اثار للتحنيط .... مما يؤكد بعدم دفنه فيه ...فتح بابا واسعا لكافه التصورات حول هذا الفرعون الاشكالى ....... ومازلنا ننتظر الكشف عن جثمان اخناتون ومعرفه قصه موته.

هناك 15 تعليقًا:

سمسم يقول...

هايل واكثر من رائع ياخوخه...افضل شئ ف مدونتك انك متجدده دايما وكل يوم ف جديد...يارب أشوفك كده علطول.سمكه

حزنبل وعياله الاربعه (شكولاتس وخوخه وزئرده وميرو) يقول...

ميرسى ليكى ياسمكتى على حرصك الدائم فى متابعه مدونتى وحرصك ايضا على التعليق الذى يعطينى دوما الثقه وان احاول كل مره البحث عن ما هو جديد

حزنبل يقول...

مش حقدر أقول أي حاجة..غير ..ربنا يوفقك..وبجد المدونة واضح إنها حتبقي تحفة..ومتخصصة

حزنبل

حزنبل وعياله الاربعه (شكولاتس وخوخه وزئرده وميرو) يقول...

ياهلا ياهلا شرفت مدونتك ياحزنبل والله اشتقنا لتعليقاتك ليه الغيبه الطويله دى

Dr.Smsm يقول...

ايه بجد الروعه دي الموضوعات كلها شيقه وممتعه جدا
اخوكي

حزنبل وعياله الاربعه (شكولاتس وخوخه وزئرده وميرو) يقول...

الله يخليك ياسمسم ياحبيبي والله إنت إللي روعه

غير معرف يقول...

مش عارفه اقول ايه بس انا اعرفك يامرمر كويس واعرف اد ايه انتى بتحبى شغللك وبتحبى الحضاره المصريه وبتحبى تساعدى زمايلك وانا كنت واحده منهم وسعادتينى كتير
ربنا يوفقك وديما فى تفوق ونجاح
اختك فاطمه

حزنبل وعياله الاربعه (شكولاتس وخوخه وزئرده وميرو) يقول...

الله يخليكي يابطوط وربنا يارب يوفقك تابعي المدونه لسه في حاجات لذيذه كتير

Dr.el-shafey يقول...

هايل...رائع...مدهش

دكتور محمد عبد الرزاق يقول...

مجهود يستحق الاشاده فشكرا لكى
لكن ياريت يكون هذا الموضوع فاتحه لسلسه عن الشخصيات الثوريه فى مصر القديمه عشان نثبت ان الشعب ده مش جبان ولا بيشجع الظلمه على ظلمهم والطغاه على طغيانهم وبالتاكيد ان اخناتون ثورجى كبير لدرجه ان البعض يعتقد انه النبى يوسف شخصيا لان الثائر على الدين اما نبى او مجنون !!

حزنبل وعياله الاربعه (شكولاتس وخوخه وزئرده وميرو) يقول...

شكرا ليك Dr.el‎_‎shafey ‎‏ كنت منتظره تعليقك علشان أبدأ في موضوع جديد‎ ‎وربنا يكملها بالستر

حزنبل وعياله الاربعه (شكولاتس وخوخه وزئرده وميرو) يقول...

الشكر كل الشكر ليك د/ محمد عبد الرازق
هفكر في كلام حضرتك وأحاول إن إختار عدد من الملوك يستحقوا التحدث عنهم
وشكرا لمروك وأتمني انها لاتكون الزياره الأخيره.

robia يقول...

مساء الخيرات على عينك يا قمر ..

المدونه تحفه يا خوخه وبجد عجبتنى ايه الحلاوه دى ما شاء الله ربنا يزيد ويبارك وبجد عايزه أقولك
الكلام ده كبير يا ميرو
بحبك يا شوكولاتوس بحبك

حزنبل وعياله الاربعه (شكولاتس وخوخه وزئرده وميرو) يقول...

ميرسى ليكى ياروبيا اعرف عنكى انكى تنتقدى مالا يعجبك معنى هذا انها عجبتك وده شرف كبير ليا
وانا كمان بحبك قوى قوى قوى

robia يقول...

مساء الورد والفل والياسمين ...

الشرف كل الشرف ليا أنا أكيد
حبيبتى انتى اكيد مش محتاجه رأيى فى أى حاجه بتعمليها لان شهادتى فى شغلك ونشاطك مجروحه بس انا لقيتها فرصه اقولك بحبك وحشتينى بحبك وانتى نور عينى